Τοπικές ΑΜ-Θ

Published on March 11th, 2017 | by fileto

0

Ο αγωγός ΤΑΡ σκόνταψε σε αρχαία και στη Δράμα

Τα διάφορα ζητήματα που έχουν αναδειχθεί από το πέρασμα Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου ΤΑΡ του Αζερμπαϊτζάν μέσω της Ελλάδας, έχουν αναδείξει διάφορα ζητήματα, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι γνωστά στο πλατύ κοινό.

Μεταξύ των άλλων όμως, άγνωστα παραμένουν ζητήματα, όπως τι γίνεται με τα πιθανά αρχαιολογικά ευρήματα που θα βρεθούν κατά τη διάρκεια της ανασκαφής της τάφρου επί της όδευσης του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ.

Το ζήτημα αναδείχθηκε ελάχιστα τις προηγούμενες ημέρες, μετά από τα όσα λίγα στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δράμας κ. Ευστράτιος Παπαδόπουλος, ο οποίος είχε αποστείλει και σχετική επιστολή στο Υπουργείο Πολιτισμού, όταν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δράμας βρέθηκε ξαφνικά, εκτός του νέου οργανογράμματος του Υπουργείου Πολιτισμού.

Προς το παρόν, αν και όλα τα στοιχεία συνηγορούν ότι η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δράμας δεν κλείνει τελικά, παρ’ όλα αυτά, μένει να το δούμε και επίσημα εγγράφως από τα αρμόδια Υπουργείου Πολιτισμού και Διοικητικής Ανασυγκρότησης σε κάποιο από τα επόμενα ΦΕΚ.

 

Αρχαιολογικά ευρήματα και ΤΑΡ

Όσον αφορά τώρα το ζήτημα των αρχαιολογικών ευρημάτων, κατά τη διάρκεια της διάνοιξης της τάφρου για να περάσει ο αγωγός φυσικού αερίου, σημαντικές πληροφορίες δίνει ο προϊστάμενος της Εφορίας Αρχαιοτήτων Δράμας κ. Ευστράτιος Παπαδόπουλος, ο οποίος μίλησε αναλυτικά γι’ αυτό, στον «Πρωινό Τύπο».

Όπως μας εξηγεί, το έργο είναι σημαντικό και η αρχαιολογική σκαπάνη προηγείται μερικά μέτρα της διάνοιξης της τάφρου από τις εταιρείες που αγωγού. Πρέπει να σημειώσουμε επίσης, ότι, η διέλευση του αγωγού έχει πλάτος 4 μέτρων, και όλα γίνονται μόνο σ’ αυτόν τον χώρο και όχι περαιτέρω, καθώς από εκεί και πέρα υπάρχουν ιδιοκτησίες. Να σημειωθεί επίσης, ότι, τα συνεργεία και οι αρχαιολόγοι που εργάζονται σ’ αυτά τα έργα, πληρώνονται από τις εταιρείας του Διαδριατικού Αγωγού που κατασκευάζουν τον αγωγό ΤΑΡ και όχι από το Υπουργείου Πολιτισμού, ενώ ως εκπρόσωπος του Υπουργείου σε κάθε Νομό, είναι ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων και στην περίπτωση της Δράμας, ο κ. Ευστράτιος Παπαδόπουλος.

 

Τέσσερις αρχαιολογικές θέσεις στη Δράμα

Ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δράμας κ. Ευστράτιος Παπαδόπουλος, σε δηλώσεις του κάνει γνωστό ότι η αρχαιολογική σκαπάνη που συνδέεται με την όδευση του αγωγού στο Νομό Δράμας, σταματά σε 4 θέσεις: στις περιοχές του Καλαμώνα, της Μαυρολεύκης και οριακά στο Φωτολίβος.

«Στην περιοχή του Καλαμώνα ήδη έχει φανεί και σκάβουμε ένα πολύ μεγάλο κτίριο, πιθανών των Ελληνιστικών Χρόνων, δηλαδή του 2ου αιώνα π.Χ. Μην ξεχνάμε ότι εκεί είμαστε ακόμα στα όρια της χώρας των Φιλίππων, όπου περιμένουμε να δούμε μεγάλα κτίσματα, όπως εργαστήρια, βίλες, αγροικίες, πλούσια σπίτια, που εντάσσονται στα όρια των ιδιοκτησιών και γαιοκτημόνων, που υπήρχαν τότε και πολύ περισσότερο στα Ρωμαϊκά χρόνια. Αυτό ανασκάπτεται.»

Στην περιοχή του Καλαμπακίου, «βρέθηκε ένας προϊστορικός οικισμός της πέμπτης χιλιετίας της εποχής του Χαλκού, από τη Νεολιθική Εποχή του Χαλκού. Εκεί οι ανασκαφικές τομές είναι μεγαλύτερες σε αριθμό. Έχουμε ίσως και 40 ανασκαφικές τομές 5Χ5 και εκεί έχουν αρχίσει να βγαίνουν τα λείψανα αυτού του προϊστορικού οικισμού. Έχουμε πολλούς προϊστορικούς οικισμούς στην περιοχή της Δράμας, αλλά ειδικά στο νότιο τμήμα, είναι η πρώτη φορά – αν εξαιρέσουμε την ανασκαφή του Αρκαδικού – που έχουμε τη δυνατότητα να ανασκάψουμε αρκετά προσεκτικά, συστηματικά, με χρόνους που αποφασίζουμε εμείς και δεν μας τους επιβάλλουν οι δύο εταιρείες του αγωγού TAP. Έχουμε ήδη αρχίσει να βλέπουμε τα λείψανα αυτού του οικισμού.»

Στην περιοχή της Μαυρολεύκης και στην περιοχή του Φωτολίβους, έχουμε σοβαρές ενδείξεις νεκροταφείων των Ιστορικών χρόνων», επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος και τονίζει: «Οι ενδείξεις ξεκινούν από τον 6ο αιώνα π.Χ. και φτάνουν μέχρι και τον 13ο και 14ο αιώνα μ.Χ. Αν και δεν ξέρουμε ακόμα τι ευρήματα θα βρούμε εκεί γιατί ακόμα δεν έχουμε ξεκινήσει, σίγουρα όμως θα έχουμε ευρήματα Αρχαϊκών Κλασικών Χρόνων από τη μια και Βυζαντινών Χρόνων από την άλλη, όπου εδώ ήδη έχουμε πολλές ενδείξεις ωραιότατης εμφιαλωμένης βυζαντινής κεραμικής που θα εκτίθεται αργότερα στο Μουσείο, που πρέπει να είναι συγγενική με το μεγάλο βυζαντινό εργαστήριο των Σερρών. Ξέρουμε δηλαδή, ότι αυτή την εποχή, στα μεσοβυζαντινά και στα βυζαντινά χρόνια, υπήρχε ακμαίο εργαστήριο στις Σέρρες, που είναι και πολύ κοντά και φαίνεται ότι διακινούσε και προφανώς προμήθευε την κεραμική του στην περιοχή. Πρόκειται για κεραμική ταφικής χρήσης, γιατί τη βρίσκουμε σε συνδυασμό με οστεολογικά λείψανα και με περιβάλλον ταφικό, δύο νεκροπόλεων».

 

Η αρχαία Εγνατία και ποιος προηγείται ποιού!

Συνέχεια έχει η αρχαία Εγνατία, για την οποία ο κ. Παπαδόπουλος ελπίζει ότι θα τη συναντήσουν στη συνέχεια, αν σταθούν τυχεροί.

Τώρα πιστεύουμε ότι, πιθανόν εκεί που είμαστε τώρα, στην περιοχή μεταξύ Καλαμπακίου και Μαυρολεύκης, θα εντοπίσουμε λείψανα οδικών δικτύων, μπορεί οθωμανικών, μπορεί να είναι και η αρχαία Εγνατία.»

Όπως επισημαίνει, η όδευση του αγωγού έχει πλάτος μόνο 4 μέτρα, «οπότε πρέπει να είσαι τυχερός για να πέσεις επάνω στην αρχαία Εγνατία.»

Σε ερώτηση, αν η αρχαιολογική σκαπάνη προηγείται του αγωγού, ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δράμας, σημειώνει ότι όντως προηγείται του σκαψίματος της τάφρου. «Το δυναμικό μας πληρώνεται από τις εταιρείες του αγωγού ΤΑΡ. Ο μόνος που έχει άμεση σχέση είμαι εγώ, ως εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού», μας λέει, και τονίζει ότι, «η διέλευση του αγωγού είναι άλλο πρόγραμμα από τις ανασκαφές που κάνουμε εμείς. Πρόκειται για δύο διαφορετικά έργα. Στην τάφρο του αγωγού, προσπαθούμε να εντοπίσουμε αν έχει κάτι. Σαφώς προηγούμεθα και εφόσον δεν υπάρχουν αρχαιολογικά λείψανα, δίνουμε την εντολή να τοποθετηθεί ο αγωγός.»

Στην ερώτηση τι γίνεται όταν βρεθούν αρχαιολογικά ευρήματα, επισημαίνει: «Εφόσον υπάρχουν αρχαιολογικά λείψανα, η διαδικασία σταματάει, προσπαθούμε να δούμε σε πόση έκταση είναι η αρχαιολογική θέση και μετά μπαίνει ο αγωγός, με μια τροποποίηση που έχουμε υπογράψει με τον ΤΑΡ και προσθέτουμε να προχωρήσουμε σε μια καινούρια θέση.

Κατά τα άλλα, όπως επισημαίνει, γίνεται η φωτογράφηση των αρχαιοτήτων, μεταφέρονται όσα απ’ αυτά μπορούν να μεταφερθούν, εξαντλούνται όλες οι πιθανότητες για το αν ο αγωγός μπορεί να περάσει από πάνω ή από κάτω και το έργο προχωράει.


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑