Άποψη - Γνώμη

Published on August 4th, 2019 | by fileto

0

Μην πετάτε τον Αλέξανδρο…

Πραγματικά σοκαρίστηκα από την είδηση που έδωσε στη δημοσιότητα η κυρία Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας η οποία σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αναφέρθηκε σε μια αναπάντεχη ανακάλυψη του υστεροελληνιστικού πορτρέτου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, το οποίο για πολλά χρόνια ήταν ξεχασμένο σε μία γωνία στις αποθήκες του αρχαιολογικού Μουσείου Βέροιας.

Και ακόμη πιο σοκαριστικό ήταν το στόρι της εύρεσης του μοναδικού αυτού κειμηλίου ιδιαίτερα στην γη της Βεργίνας…

«Τακτοποιούμε εκ βάθρων το αρχαιολογικό μουσείο στη Βέροια, αναδιοργανώνουμε, φτιάχνουμε καινούριες αίθουσες περιοδικών εκθέσεων κι ετοιμάζουμε και τη μεγάλη έκθεση, που θα γίνει στον ημιυπαίθριο χώρο στην αυλή. Τακτοποιούσαμε τις αποθήκες και το είδα σε μία γωνία. Ήταν πασαλειμμένο με κονιάματα, διότι είχε χρησιμοποιηθεί σε έναν τοίχο -κάποια στιγμή τον 18ο-19ο αιώνα- σαν οικοδομικό υλικό και είχε βρεθεί σε ένα χωριό στον κάμπο, στα μπάζα. Το είχαν μαζέψει οι αρχαιολόγοι ως αρχαίο, το βάλανε στην αποθήκη και ξεχάστηκε εκεί, δεν ασχολήθηκε κανείς μαζί του, δεν αναγνώρισε κανείς ότι ήταν ο Αλέξανδρος», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Κοτταρίδη.

Την ανακάλυψη είχε γνωστοποιήσει η ίδια με ανάρτησή της στα μέσα κοινωνική δικτύωσης: «Πριν μερικούς μήνες καθώς αδειάζαμε τις αποθήκες για τις αναπροσαρμογές, τον είδα… παρά τις πληγές που άφησαν στο ωραίο του πρόσωπο οι αιώνες και η άγνοια, η λεοντίσια χαίτη, τα ονειροπόλα μάτια, το απαραγνώριστο βλέμμα ήταν εκεί… ο Αλέξανδρος που αναζητούμε τα ζωντανά του ίχνη στην Οικουμένη! Ένα υστεροελληνιστικό πορτραίτο με έντονο τον απόηχο του Περγαμηνού μπαρόκ, ένας Αλέξανδρος θεός, όπως είχαν μάθει να τον βλέπουν οι πολίτες του κόσμου που εκείνος ονειρεύτηκε, πίσω στην πατρώα γη, τόσο κοντά στους τάφους των προγόνων και του γιου του, ένας απροσδόκητος και ανέλπιστος θησαυρός, που στα χέρια των άξιων συντηρητών μας ξαναβρήκε κάτι από την παλιά του αίγλη!», ανέφερε -μεταξύ άλλων.

Πραγματικά εντυπωσιακό σε μια στιγμή που ακόμη είναι ζωντανή η αντιπαράθεση για την Συμφωνία των Πρεσπών και τα στοιχεία ελληνικότητας της Μακεδονικής γης στην οποία οι επιχειρηματίες που είχαν την εθνική ανάταση να ονομάσουν Μακεδονικά τα προϊόντα τους περνούν την βάσανο των εξηγήσεων και των …απορρίψεων!

Κι ενώ η γοργόνα στα πελάγη ρωτά τους ανυποψίαστους ναυτικούς μήπως γνωρίζουν «αν ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος», στην μακρινή γη του Αφγανιστάν στις περιοχές των Καφίρ Καλάς οι Έλληνες γίνονται ακόμη ευπρόσδεκτοι μια και φέρνουν ένα κομμάτι από τον Μεγάλο Ισκάντερ!

Τελικά εμείς εδώ στην Μακεδονία που έχουμε τον Αλέξανδρο περίπου σαν άγιο, εκνευριζόμαστε αν μας θίξουν τα όσια και ιερά μας και γινόμαστε …μπαρούτι, όταν διαβάζουμε ότι ένα γλυπτό κεφάλι του Μεγάλου Αλαξάνδρου, που βρέθηκε σε ένα χωράφι της Μακεδονίας, από εκεί το πήρε κάποιος και το χρησιμοποίησε δαν διακοσμητικό για το σπίτι του και μετά πέρασε στα χέρια του Δημοσίου και που μαρτυρεί την ιστορία μας, βρέθηκε μετά από την αποκάλυψή του, πεταμένο σε μια αποθήκη της Αρχαιολογίας!

Αυτός ο «πεταμένος» Αλέξανδρος, εκεί περίμενε την αποκαθήλωσή του και με μεγάλη μας χαρά η αρχαιολόγος που βρήκε το εκπληκτικό αυτό εύρημα αναφέρει ότι: «Βγάζοντας αυτό το υλικό αναγνώρισα ότι είναι Αλέξανδρος, είπα να τον καθαρίσουμε, να δούμε τι εποχή είναι. Τον καθαρίσαμε, τον συντηρήσαμε, τον είδαμε. Είναι εξαιρετικό, πολύ καλό έργο του 2ου αιώνα π.Χ.», συνεχίζει η αρχαιολόγος, εξηγώντας πως πρόκειται για «πολύ σημαντικό στοιχείο, γιατί στη Μακεδονία έχουμε βρει τρία μαρμάρινα κεφάλια του Αλέξανδρου -το ένα στην Πέλλα αρχές του 3ου αιώνα π.Χ., το άλλο είναι από την Καβάλα που είναι ρωμαϊκό αντίγραφο και το άλλο αυτό της Ημαθίας, που είναι 2ος αιώνας και είναι ένα πολύ σημαντικό εύρημα, που συμπληρώνει τη σειρά των -μετά θάνατον του Αλέξανδρου- πορτραίτων, τα οποία έχουμε στη Μακεδονία, γιατί έχουμε στη Βεργίνα το ελεφαντοστέινο κεφαλάκι και την τοιχογραφία, που είναι τα μόνα που ξέρουμε πριν τον θάνατό του, που τα έχει δει».

Και η Καβάλα λοιπόν έχει τον δικό της Αλέξανδρο που μπορεί κανείς να τον θαυμάσει ως γλυπτό στις προθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου Καβάλας.

Κι αυτά τα γράφουμε για να υπεθυμίσουμε στη νέα υπουργό Πολιτισμού ότι στην Αμφίπολη έχουμε αφήσει μια μισή δουλειά που πρέπει να …τελειώσει!


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑