Ειδήσεις

Published on September 9th, 2014 | by fileto

0

Θα ασκήσει πίεση για τον ΤΑΡ η Τσανάκα

Την απόλυτη διαβεβαίωση ότι θ’ ασκηθεί κάθε δυνατή πίεση και θα χρησιμοποιηθεί κάθε ένδικο μέσο ώστε να γίνουν όλες οι απαραίτητες βελτιωτικές παρεμβάσεις κατά την κατασκευή του Aδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (Trans Adriatic Pipeline – TAP) ώστε να μη θιχθούν γεωργικές καλλιέργειες και ιδιοκτησίες, έδωσε η δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε σήμερα από κοινού με τον αντιπεριφερειάρχη της Π.Ε. Καβάλας Θόδωρο Μαρκόπουλο.

Η δήμαρχος στις δηλώσεις της χαρακτήρισε ως υποχρέωση τόσο δική της όσο και του αντιπεριφερειάρχη, που συμμετείχαν στην τελευταία σύσκεψη στο ΥΠΕΚΑ, να ενημερώσει την τοπική κοινωνία έγκαιρα και ολοκληρωμένα μέσα από την παρουσίαση των απαραίτητων χαρτών για τις ενέργειες που έγιναν μέχρι σήμερα αναφορικά με την υπόθεση της όδευσης του αγωγού φυσικού αερίου, τις εναλλακτικές προτάσεις και τα προτεινόμενα σχέδια που συζητήθηκαν όλο αυτό το χρονικό διάστημα.

Η κ. Τσανάκα τάχθηκε στο πλευρό του αγροτικού κόσμου και υπογράμμισε ότι τους τελευταίους μήνες έγιναν πολλές συναντήσεις και ακούστηκαν πολλές απόψεις αναφορικά με την όδευση του αγωγού, ωστόσο συμπλήρωσε ότι η τελευταία πρόταση που αφορά τη βόρεια όδευση πάνω από τον τυφώνα της πεδιάδας των Τεναγών και οριακά κάτω από την προστατευόμενη αρχαιολογική περιοχή των Φιλίππων είναι η επικρατέστερη μέχρι αυτή τη στιγμή. Τόνισε όμως ότι και επ’ αυτής της πρότασης μπορούν να γίνουν πολλές αλλαγές και βελτιώσεις ώστε η οριστική – τελική όδευση να έχει τον μικρότερο δυνατό αντίκτυπο στους αγρότες και την περιοχή.

Επίσης, σημείωσε, ότι η έναρξη των εργασιών κατασκευής του αγωγού τοποθετείται χρονικά σε μια περίπου διετία και μέσα σε αυτό το διάστημα θα γίνουν όλες οι απαραίτητες διαβουλεύσεις ώστε να υλοποιηθούν οι βελτιωτικές παρεμβάσεις που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας ενημερωτικής σύσκεψης στο ΥΠΕΚΑ παρουσία του υπουργού Γιάννη Μανιάτη. Μάλιστα η δήμαρχος μετέφερε τη δέσμευση του υπουργού πως θα καταβληθεί προσπάθεια να γίνουν όλες οι βελτιωτικές παρεμβάσεις καθώς είναι απαραίτητη η κοινωνική συναίνεση για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί ένα τόσο σημαντικό έργο.

Από τη μεριά του ο αντιπεριφερειάρχης Θόδωρος Μαρκόπουλος ταυτίστηκε με τις θέσεις της δημάρχου τονίζοντας επιπλέον ότι οι βελτιωτικές παρεμβάσεις είναι απαραίτητες καθώς η σημερινή όδευση του αγωγού πέφτει πάνω σε αναδασμούς δημιουργώντας ποικίλα προβλήματα, ενώ χαρακτήρισε πολύ σημαντικό για τη χωρά την κατασκευή του αγωγού.

Τέλος, πρόσθεσε ότι αναμένει και τις έγγραφες διαβεβαιώσεις του ίδιου του υπουργού στα ερωτήματα και τις επισημάνεις που του τέθηκαν από τους τοπικούς φορείς της Καβάλας κατά τη διάρκεια της τελευταίας σύσκεψης στο γραφείο του.

Ο ΤΑΡ ΠΗΡΕ ΤΙΣ ΑΔΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟΝΙΖΕΙ ΟΤΙ ΘΑ ΒΡΕΘΕΙ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΕΝΑΓΗ

Όπως σημειώνει η Euro2day, η εταιρεία έλαβε και τυπικά την άδεια λειτουργίας ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου -ΑΣΦΑ ο αγωγός ΤΑΡ.

Την άδεια χορήγησε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και αφορά το ελληνικό τμήμα του αγωγού μήκους 543 χιλιομέτρων. Με την έκδοση της άδειας ΑΣΦΑ λήγει η ρυθμιστική εκκρεμότητα σε ό,τι αφορά το καθεστώς λειτουργίας του αγωγού, ενώ τις επόμενες μέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται το ΥΠΕΚΑ να εκδώσει την άδεια για τα περιβαλλοντικά.

Για την έκδοση της άδειας, προηγήθηκε χρονοβόρα διαδικασία, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, στο πλαίσιο της οποίας ο ενδιαφερόμενος φορέας (TAP AG), θα έπρεπε να αιτιολογήσει και να αποδείξει για ποιους λόγους ζητά να εξαιρεθεί ο συγκεκριμένος αγωγός από τα όσα προβλέπουν οι κοινοτικές οδηγίες για την λειτουργία αντίστοιχων υποδομών (δηλαδή απόλυτα ρυθμιζόμενη λειτουργία με πρόσβαση τρίτων στη χωρητικότητα του αγωγού και με τιμολόγιο που θα εγκρίνει η ΡΑΕ).

Έτσι πραγματοποιήθηκαν διαδοχικά market tests στα οποία ενδιαφερόμενες εταιρείες δήλωσαν επισήμως την πρόθεσή τους να δεσμεύσουν χωρητικότητα του αγωγού για τη μεταφορά αερίου και στις δύο κατευθύνσεις (από ελληνοτουρκικά σύνορα προς Ιταλία και το αντίστροφο) τόσο στην αρχική του δυναμικότητα των 10 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, όσο και για την επέκταση στα 20 δισ. κυβικά. Επίσης εγκρίθηκε ο κανονισμός τιμολόγησης

Στην αιτιολόγηση για τη χορήγηση της άδειας ΑΣΦΑ, η ΡΑΕ επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι ο νέος αγωγός που θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό στην αγορά Φυσικού Αερίου, ενώ προβλέπεται να εξυπηρετήσει ζήτηση Φυσικού Αερίου στην ελληνική επικράτεια. Έλαβε δε υπόψη τη ρητή υποχρέωση του TAP να θέσει σε λειτουργία με την έναρξη λειτουργίας του αγωγού τουλάχιστον ένα σημείο σύνδεσης με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου το οποίο διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ.

Λύσεις προωθούνται και στα θέματα όδευσης του αγωγού, η διέλευση του οποίου από τα Τενάγη της Καβάλας προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις σε τοπικούς φορείς.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Euro2day.gr σε συνάντηση που έγινε την περασμένη Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου στο ΥΠΕΚΑ μεταξύ εκπροσώπων της εταιρείας του αγωγού και εκπροσώπων τοπικών φορέων αι της τοπικής αυτοδιοίκησης, με την παρουσία του υπουργού Γιάννη Μανιάτη, παρουσιάστηκε το τελικό σχέδιο όδευσης του αγωγού από τη συγκεκριμένη περιοχή. Συγκεκριμένα, προτείνεται να μετακινηθεί βορειότερα, ενώ θα ακολουθεί το υφιστάμενο δίκτυο αγροτικών οδών στη συγκεκριμένη περιοχή, ώστε να προκαλέσει τη μικρότερη δυνατή όχληση στις καλλιεργήσιμες εκτάσεις.

Επίσης από την πλευρά του ΤΑΡ εκφράστηκε η διάθεση να γίνουν και επιπλέον τροποποιήσεις, όπου είναι δυνατόν, ώστε να περιοριστεί ακόμη περισσότερο τυχόν όχληση σε οικήματα ή μνημεία. Παρόλα αυτά οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες απέρριψαν τις προτάσεις της εταιρείας, ζητώντας ο αγωγός να μετακινηθεί «στο βουνό» όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά. Από την πλευρά της η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα σε δήλωσή της τόνισε μεταξύ άλλων ότι το έργο δεν θα πρέπει να θίξει τα συμφέροντα των αγροτών και να λειτουργήσει προς όφελος της εθνικής οικονομίας και όχι σε βάρος των αγροτών, ενώ ζήτησε να εξεταστούν όλες οι προσφερόμενες λύσεις.

Ο υπουργός ΠΕΚΑ εξάλλου, ο οποίος το τριήμερο 19-21 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, μετά από πρόσκληση του προέδρου της χώρας Ιλχάμ Αλίγιεφ, ζήτησε από όλες τις πλευρές να καταβάλλουν κάθε προσπάθεια ώστε να υπάρξει η καλύτερη δυνατή λύση, ενώ άφησε να εννοηθεί ότι η πλήρης απόρριψη των λύσεων που προτείνονται, εκ μέρους συλλογικών φορέων, εν τέλει περιορίζει τις δυνατότητες της πολιτικής ηγεσίας να «προστατέψει» ακόμη περισσότερο τις αγροτικές ιδιοκτησίες. Ο ίδιος, σύμφωνα με πληροφορίες, έθεσε στους ενδιαφερόμενους χρονικό περιθώριο μέχρι αύριο 10 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να του κοινοποιήσουν τις τελικές τους θέσεις.

Τα χαρακτηριστικά του αγωγού

Η όδευση του αγωγού εντός της Ελλάδας θα έχει μήκος περίπου 543 χιλιόμετρα, θα ξεκινά από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα, κοντά στους Κήπους, και εκτεινόμενη με δυτική κατεύθυνση θα καταλήγει στα Ελληνοαλβανικά σύνορα, κοντά στην Ιεροπηγή Καστοριάς.

Ειδικότερα, ο αγωγός θα αποτελείται από δύο τμήματα:

* Το ανατολικό τμήμα, μήκους περίπου 360 χλμ, που θα ξεκινά από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα και με δυτική κατεύθυνση θα εκτείνεται έως τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης. Στο τμήμα αυτό και για μια απόσταση περίπου 300 χλμ ο αγωγός θα βαίνει παράλληλα με τον υφιστάμενο αγωγό του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).

* Το δυτικό τμήμα μήκους περίπου 180 χλμ, που θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και με δυτική κατεύθυνση θα εκτείνεται έως τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, κοντά στην Ιεροπηγή. Στο τμήμα αυτό ο αγωγός δεν θα βαίνει παράλληλα με τον υφιστάμενο αγωγό του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου.

Το στάδιο κατασκευής του έργου στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένου του αγωγού και του σταθμού συμπίεσης αναμένεται να αρχίσει εντός του δευτέρου τριμήνου του 2015 με στόχο να έχει τεθεί σε λειτουργία έως το πρώτο τρίμηνο του 2019.


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑