Τοπικές ΑΜ-Θ

Published on April 24th, 2020 | by fileto

0

Παρέμβαση Στυλιανίδη για την επιδότηση 12% στη Θράκη

Επιστολή στον Υπ. Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, η οποία κοινοποιείται και στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, σχετικά με την επιδότηση του κόστους εργασίας του 12% για τις επιχειρήσεις της Θράκης, απέστειλε ο Βουλευτής Ροδόπης Ευριπίδης Στυλιανίδης.

Η επιστολή εστάλη με αφορμή την υπ’ αριθμόν 305/2020 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, βάσει της οποίας ακυρώθηκε η υπουργική απόφαση Σταθάκη 13311/273/21.3.2016, με την οποία καταργήθηκε η επιδότηση του εργοδοτικού κόστους του ν. 1767/1988 για τις επιχειρήσεις που εδρεύουν σε παραμεθόριες περιοχές της χώρας, μεταξύ των οποίων και η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη.

Στην επιστολή, την οποία συνυπογράφει και ο Βουλευτής Βόρειου Τομέα Αθηνών της ΝΔ Δημήτρης Καιρίδης, τίθεται η αναγκαιότητα άμεσης ενίσχυσης των μεταποιητικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Θράκη, μέσω της παροχής της επιδότησης του μισθολογικού κόστους ύψους 12%.

«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Σε συνέχεια της προηγούμενης επικοινωνίας μας, θα θέλαμε, με την ανά χείρας επιστολή, να επισημάνουμε την αναγκαιότητα τόσο της επανεφαρμογής του μέτρου επιδότησης του μισθολογικού κόστους 12% για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στη Θράκη, όσο και της εξόφλησης, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, των βεβαιωμένων οφειλών του Δημοσίου από την εφαρμογή της σχετικής ενίσχυσης για την περίοδο 2010-2015, στις εταιρίες που έχουν κινηθεί δικαστικά εναντίον του Δημοσίου.

Πριν από λίγες μέρες εκδόθηκε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε παράνομη την κατάργηση της σχετικής ενίσχυσης με Κοινή Υπουργική Απόφαση το 2016 ως αντισυνταγματική.

Ταυτόχρονα, πρωτοδίκως, έχει ήδη γίνει δεκτή αγωγή αποζημίωσης μιας θιγόμενης επιχείρησης για την, εκ των υστέρων, αθέτηση από το Δημόσιο της υποχρέωσης του να καταβάλει τις ενισχύσεις για την περίοδο 2010-2015, παραβιάζοντας έτσι βάναυσα την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνη προς τη Διοίκηση, που αποτελεί και συστατικό θεμέλιο του κράτους δικαίου.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η επιχειρηματική δραστηριότητα, ιδίως η μεταποίηση, στη Θράκη είναι γνωστά. Συνοψίζονται στα εξής:

1. ελλιπείς υποδομές, κυρίως στο ζήτημα των συνδυασμένων μεταφορών, με αυξημένο μεταφορικό κόστος και υψηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα,

2. υψηλό ενεργειακό κόστος με πεπαλαιωμένο και ελλιπέστατο δίκτυο,

3. αδυναμία διατήρησης και εξεύρεσης καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού,

4. αδυναμία ελέγχου των συνοριακών ροών, με αποτέλεσμα τη δημιουργία αθέμιτου ανταγωνισμού από τις αγορές των όμορων χωρών και πρακτικές dumping.

Όλα αυτά, σε συνδυασμό με το εκρηκτικό κλίμα που έχει προκληθεί στην οικονομία της περιοχής λόγω της επίδρασης τόσο της πανδημίας του κορωνοϊού όσο και της όξυνσης της μεταναστευτικής-προσφυγικής κρίσης από την Τουρκία, καθιστούν εξαιρετικά επείγουσα και απαραίτητη τη λήψη ειδικών μέτρων ενίσχυσης των μεταποιητικών επιχειρήσεων της Θράκης.

Διαφορετικά, υπάρχει ο κίνδυνος της τελικής και πλήρους αποβιομηχάνισης, σε μια περιοχή ύψιστης εθνικής στρατηγικής σημασίας, η οποία στερείται, επί του παρόντος, σοβαρές εναλλακτικές πέραν της περιορισμένης αγροτικής παραγωγής, κάτι που αναπόφευκτα οδηγεί στην περαιτέρω δημογραφική της συρρίκνωση και στην επικίνδυνη εξασθένιση της άμυνας της χώρας.

Παράλληλα, συνοπτικά επισημαίνουμε ότι:

1. Η περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης πληροί τα κριτήρια που προβλέπει το άρθρο 107(3)(α) της ΣΛΕΕ για τη χορήγηση ενίσχυσης λειτουργίας,

2. Δεν υφίσταται οποιοσδήποτε περιορισμός όσον αφορά το είδος ενίσχυσης λειτουργίας που μπορεί να χορηγηθεί, όπως είναι προφανές από τα παραδείγματα έγκρισης τέτοιων ενισχύσεων από την Επιτροπή αλλού αλλά και από τις απαντήσεις που δόθηκαν στις ερωτήσεις Ελλήνων ευρωβουλευτών από την αρμόδια Επίτροπο στο πρόσφατο παρελθόν,

3. Τα ποσά των επιδοτήσεων που έχουν ήδη καταβληθεί, δεν μπορούν να αναζητηθούν από την Επιτροπή, καθώς έχει παρέλθει ο χρόνος παραγραφής από τότε που καταβλήθηκε η τελευταία επιδότηση το 2010.

Κατά συνέπεια, στο πλαίσιο αυτό, το μέτρο της επιδότησης του μισθολογικού κόστους κρίνεται ως συμβατό με τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και πρέπει να εξεταστεί η άμεση επαναφορά του, σε συνδυασμό με την αποπληρωμή των ήδη οφειλόμενων ποσών για την 5ετία 2010 -2015.

Πρόκειται για μια ενίσχυση εξαιρετικά επείγουσα και απαραίτητη για την επιβίωση των εναπομενουσών μεταποιητικών επιχειρήσεων της Θράκης υπό τις παρούσες συνθήκες. Σε κάθε περίπτωση, η πρωτοβουλία δεν μπορεί και δεν πρέπει να αφεθεί στα δικαστήρια, κάτι που ενδεχομένως θα αφήσει έκθετη την κυβέρνηση σε κατηγορίες ότι αδιαφορεί για την οικονομική θωράκιση της παραμεθόριας Θράκης, θα επιβαρύνει το Δημόσιο με τόκους υπερημερίας στις ενδεχόμενες αποζημιώσεις που θα επιδικαστούν και θα το υποχρεώσει να εκταμιεύσει ρευστό ενώ θα μπορούσε να εξευρεθεί ένας συμβιβασμός, με τον σταδιακό, σε βάθος χρόνου, συμψηφισμό των απαιτήσεων των ιδιωτών με φόρους και εισφορές προς το Δημόσιο.

Συνοψίζοντας, για λόγους που έχουν να κάνουν τόσο με την εξυπηρέτηση μιας αδήριτης εθνικής ανάγκης όσο και με τον σεβασμό του κράτους δικαίου, της ασφάλειας των συναλλαγών και της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το κράτος, θεωρούμε ότι θα πρέπει να διευθετηθεί το ζήτημα, ιδίως της εκκρεμότητας της περιόδου 2010-2015, για την οποία οι εν λόγω επιχειρήσεις ενέγραψαν στους ισολογισμούς τους τις επιδοτήσεις ως έσοδα, φορολογήθηκαν γι’ αυτές, συχνά, μάλιστα, τις ενεχυρίασαν στις τράπεζες αλλά ουδέποτε τις εισέπραξαν από το Δημόσιο, παρόλο που αυτό είχε δεσμευτεί να τους τις καταβάλει.

Όπως και στο παρελθόν, παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία ή ανταλλαγή απόψεων σχετικά με το κρίσιμο αυτό θέμα».


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑